-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49267 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تأثير علم خداوند در دو بعد عرفان و تربيت چيست؟

اهميت ويژهاي كه قرآن به اين مسأله داده است نخست از اينجا حاصل ميشود كه مسأله علم در بحث معرفه الله نقش مهمي دارد، و انسان را به خدا چنان آشنا و نزديك ميكند كه او را در همه جا حاضر و ناظر ميبيند، و اصولاً معرفت پروردگار بدون معرفت جوانب علم او بسيار ناقص و نارسا است.



و از آنجا كه همه معارف بازتابي در اعمال و روشهاي فردي و جمعي ما دارد، و اين مسأله از رابطه عميق «ايدئولوژي» با «جهان بيني» سرچشمه ميگيرد، توجه به علم بيپايان خداوند آثار تربيتي زير را نيز به همراه دارد



از يكسو اعتقاد به مراقبت دائمي يك عالم بزرگ نسبت به اعمال انسان تأثيرهاي تشويق كننده و بازدارنده دارد؛ وقتي قرآن ميگويد خداوند حتي وسوسههاي درون دلها را ميداند، و به انسان از رگ قلبش نزديكتر است، و از سرّ و جهر (درون و برون) شما آگاه است، و عدد دانههاي باران و برگهاي درختان و بذرهاي گياهان را احصا كرده، و به اندازه سنگيني ذرهاي در تمام آسمانها و زمين از علم بيپايان او مخفي نيست (تعبيراتي كه در همه آيات فوق آمده است) يا ميفرمايد «وَ كَفي بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبيراً بَصيراً» اسراء/ 17 [همين بس كه پروردگارت از گناهان بندگانش آگاه و بينا است.] هشداري سخت به همه انسانها ميدهد و احساسي آميخته با بيم و اميد در برابر هر جرياني به آنها دست ميدهد.



از سوي ديگر توجه به اين نكته كه ناظر بر ما ولي نعمت ما است، به ما ميگويد «چگونه در برابر ولي نعمت خود از مواهب و بخششهايش در مسير عصيانش بهرهگيري ميكني»؟!



از سوي سوم اين مراقبت دائمي نور اميد را بر دل انسان ميپاشد كه در برابر حوادث تنها نيست، كسي مراقب او است كه از تمام دنيا و مشكلات و اسرار درون و برونش آگاه است، و در عين حال قدرتمند و رحيم و مهربان است، و اين عقيده به انسان نيرو و توان و ايستادگي و مقاومت در برابر حوادث سخت ميبخشد.



و از سوي چهارم توجه به وسعت علم خداوند اشارهاي است به وسعت عظيم جهان هستي و گستردگي رازها و اسرار عالم آفرينش، و اين خود ميتواند عامل مهمي براي حركتهاي علمي بيشتر و مطالعات افزونتر گردد.










پيام قرآن ج 4


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.